هموطنان و حامیان عزیز

 

شورای نگهبان، نهاد مذهبی نظارتی که وظیفه الک کردن کاندیداها برای پستهای انتخابی را در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، کاندیداهای موردنظر خویش را برای مقام ریاست جمهوری انتخاب کرد تا در کمتر سه هفته آینده یعنی در 24 خرداد 1392 مردم به آنان رای دهند. اگرچه گذشته کاندیداهای تایید صلاحیت شده نشان نمیدهد که آنها خواستار تغییر واقعی در سیاستهای کشور هستند، با این وجود ما امیدواریم که آنها تغییر نظر دهند. آنها باید درک کنند که ملت ایران خواست عمیقی برای تغییر مسیر سیاستهای داخلی و خارجی نظام دارند.

همزمان با نزدیک شدن به زمان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری، کاندیداتوری دکتر هوشنگ امیراحمدی دلمشغولی هایی را به وجود آورد. دکتر امیراحمدی در طی سفر فروردین ماه خود به ایران با خوشحالی غافلگیر کننده ای دریافت که کمپین ما به خاطر نوآوری و محبویبت خود، علاقه زیادی را در کشور ایجاد کرده است. با ابن وجود خیلیها در ایران  شامل مقامات دولتی و مشاورین سیاسی دکتر امیراحمدی نگران بودند که به دلیل بی نظمی وضعیت سیاسی در کشور زمان برای کاندیداتوری ایشان مناسب نیست و اینکه ما باید کمپین خود را بدون اینکه مورد قضاوت شورای نگهبان قرار بگیرد، ادامه دهیم.

 

متعاقب این راهبرد “حفظ آینده سیاسی” کاندیدای ما، افتخار داریم تاسیس یک سازمان جدید به نام کمپین برای یک ایران بهتر را به استحضار برسانیم. کمپین ما با دولت آینده و سازمانهای جامعه مدنی برای پیشبرد برنامه انتخاباتی واقع بینانه و عملگرایانه خود در چارچوب قانون اساسی ایران همکاری خواهد کرد. امیدواریم بتوانیم رئیس جمهور بعدی ایران را متقاعد کنیم که برنامه انتخاباتی کمپین ما را برای آشتی ملی، عادی سازی رابطه با آمریکا و رشد اقتصادی کشور اجرا کند چرا که در اینجا آینده یک کشور و صلح جهانی مطرح است.

 

از همان ابتدای شروع کار کمپین، به تمام چالشهای پیش رو آگاهی داشتیم. پیش بردن یک کمپین انتخاباتی بر اساس واقع بینی و عملگرایی در برهه ای که برخوردهای ایدولوژیک شدید، محیطهای داخلی و خارجی کشور را مسموم کرده است، فی النفسه یک عمل شجاعانه بود. ما همچنین به محدودیتهایی که نظام اسلامی روی کمپین تحمیل میکرد، آگاه بودیم. در همین حال، ما میدانستیم که مردم ایران تمایلی برای شرکت پرشور در انتخابات پیش رو با توجه به اعتراضات سال 1388 نخواهد داشت. با این وجود این نگرانیها ما را متوقف نکرد که برای یک انتخابات عادلانه، سالم و پرشور مبارزه کنیم.

 

کمپین ما، با آگاهی به این امر که کاندیدای ما ویژگیهای لازم برای ریاست جمهوری ایران را دارد و برنامه انتخاباتی کمپین ما برای تغییر واقعی در ایران کاملا” واقع بینانه و عملگرایانه است، آغاز به کار کرد. ما مخصوصا” برای ورود به این کارزار در زمانی که ملت ایران نیاز فوری به کمک داشت، احساس یک وظیفه ملی کردیم. ما برای تغییر واقعی در ایران کمپین کردیم و برای اولین بار در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ایران برنامه انتخاباتی کامل و جامعی را برای پیشرفت ملت و کشور عرضه نمودیم. هدف ما افزایش توجه به مسائل کشور و نیاز برای سیاستهای جدید بود. ما همچنین میخواستیم نشان بدهیم که نه فقط مردم ایران که کل دنیا علاقمند به ایجاد یک ایران بهتر هستند.

 

ما به دستاوردها و حمایتهایی که طی این کمپین نوآور و در واقع تاریخی کسب کرده ایم مفتخریم. ما مخصوصا” به حمایتهای وسیعی که از جوانان ایرانی و جوامع دانشگاهی در سراسر دنیا، که شاهد آن بیش از 100000 لایک فیسبوک در کمتر از سه ماه است، دریافت کرده ایم افتخار میکنیم. ما همچنین خوشحالیم به این واقعیت توجه بدهیم که خردگرایی، واقع بینی و عملگرایی در درون فرهنگ سیاسی جوانان ایران، که خواهان یک جایگاه جهانی آبرومند برای کشورشان هستند، به سرعت در حال رشد است.

 

نظام سیاسی ایران در 34 سال گذشته از زمان انقلاب اسلامی 1357، همواره در صدر اخبار جهان به عنوان یک رژیم غیرعادی مطرح بوده است. این واقعیت ایران را تبدیل به یک موضوع خانوادگی درون جامعه بین المللی کرده است. تعجب آور نیست که مردم در سراسر دنیا، نه فقط ایرانیان، خواهان یک ایران بهتر هستند. با این درک از واقعیت، ما کمپین خود را جهانی کردیم و ایده های امید و تغییر خود را با خیلی از ملتها و رسانه های بین المللی در میان گذاشتیم. استقبال از ابتکار ما دور از انتظار بود. ما نشان دادیم که کل دنیا خواستار تغییر در ایران هست و توانستیم ابزارهای رسانه های اجتماعی را به طور نوآورانه ای مورد استفاده قرار دهیم.

 

ابتکار دیگر کمپین ما این بود که برای اولین بار یک شهروند خارج نشین یک مبارزه انتخاباتی برای ریاست جمهوری کشور مادری خود را در خارج از کشور سازمان داده بود. در جامعه بشری جهانی شده جدید، جمعیت شهروندان خارج نشین به سرعت در حال افزایش است. این واقعیت انتخابات در محدوده جغرافیای ملی را به طور فزاینده ای محدود کرده است. در حال حاضر بیش از هفت میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی میکنند و تعداد آنان به سرعت در حال افزایش است. مهمتر اینکه اکثریت این جمعیت تابعیت ایرانی خود را حفظ کرده، به پیشرفت کشور مادری خود توجه دارد، و آرزو میکند که فرصتی برای ایجاد یک ایران پیدا کند. آنها باید دوباره به مام وطن وصل گردند.

 

ما همچنین تاثیر به سزایی روی فرایند سیاست و انتخابات ایران گذاشتیم. به دلیل کمپین ما، شورای نگهبان برای اولین بار از همه کاندیداها خواسته است تا برنامه عرضه کنند، و کمپین مستقل و بدعت گذار ما و ایده هایش میان ملت ایران و رسانه های جمعی دنیا به بحث گذاشته شده است. ما تنها کمپینی بودیم که یک برنامه انتخاباتی برای کشور تهیه کردیم و توجه زیادی را به مسائل مهم و سیاستگذاری مناسب جلب نمودیم. کمپین ما همچنین شیوه ای مدرن از نحوه مبارزات انتخاباتی را با بهره گیری از رسانه های اجتماعی، مطبوعاتی و ماهواره ای در جهت ارتباط بیشتر کاندیداها با مردم به منظور برگزاری انتخابات عادالانه تر و سالمتر در آینده ابداع کرد.

 

مشکلترین چالشی که بایستی بر آن غلبه میکردیم این بود که هموطنان ایرانی خود را قانع کنیم که فرایند انتخابات همانقدر اهمیت دارد که نتیجه آن. اکثریت مطلقی از ایرانیانی که ما از آنها درخواست حمایت کردیم، کمپین ما را به این دلیل که شورای نگهبان ممکن است کاندیدای ما را رد صلاحیت کند، مردود میدانستند. آنها به این واقعیت که کمپین ما میتواند، همانطور که توانست، دستاوردهای زیادی در فرایند انتخاباتی داشته باشد توجهی نمیکردند. آنها به آسانی از کنار این واقعیت میگذشتند که در انتخابات دموکراتیک از نوع مثلا” آمریکا، کاندیداها در یک روند پیش انتخاباتی بلندمدت، پشتیبانیهای مالی زیادی تهیه و هزینه میکنند و در آخر نیز رقابت را میبازند. متاسفانه در چارچوب این فرهنگ سیاسی بی توجه به پروسه، بزرگترین مشکل کمپین ما جلب حمایتهای مالی بود.

 

ما کماکان معتقدیم که پلتفرم ما راه حل واقع بینانه ای را به سوی یک ایران بهتر پیشنهاد میکند و شایسته حمایت همه ایرانیان و جامعه بین المللی است. دیگر گزینه های ممکن نظیر انقلابی دیگر، ادامه تحریمها و یا یک جنگ احتمالی غیر قابل قبول هستند. برای ماندن در مسیر و ترویج برنامه ما برای تغییر واقعی در ایران، دکتر امیراحمدی در جستجوی فرصتهای مناسب در آینده خواهد بود تا دوباره کاندید شده و یا در ظرفیتهای دیگر به ملت ایران خدمت کند. ما مشتاقانه در انتظار همکاری با شما هستیم تا این حرکت بزرگ را که با هم شروع کرده ایم به سر منزل مقصد برسانیم. ما از حامیان خود برای ترغیب حرکت کمپین ما، گشاده دستی آنها و برای ممکن ساختن دستاوردهای ما  قدردانی میکنیم. خداوند حافظ شما باشد.

 

تیم کمپین انتخاباتی دکتر امیراحمدی
1 خرداد 1392