ملاقات میان رئیس جمهور جدید ایالات متحده و نخست وزیر اسرائیل بالاخره صورت گرفت و اگر چه تصمیم خاصی متعاقب آن اعلان نشد، ولی طرح رسیدن به صلح بر اساس موجودیت دو دولت، در کنار هم، تا حدی کنار گذاشته شد.

بر اساس آنچه از آقای ترامپ تا حالا به گوش رسیده بود، انتظار میرفت که ترامپ اعلان کند که سفارت کشور خود را از تل آویو به بیت المقدس انتقال خواهد داد. ولی این مسئله بصورت روشن مطرح نشد. بر عکس، بیشتر سخنان آقایان ترامپ و نتانیاهو، در بارۀ کنار گذاشتن مفکورۀ ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی، توجه را بخود جلب کرد. در بررسی این مسئله گفتگویی دارم با آقای هوشنگ امیر احمدی، استاد علوم سیاسی در ایالات متحده.

آقای امیر احمدی میگوید که در اصل هم اسرائیل و هم ایالات متحده خواهان پیش برد سیاست یک دولتی هستند. آنان نمیخواهند دولت جدید فلسطین تشکیل شود و بجای آن میخواهند فلسطینی های اسرائیل به اردن مهاجرت کنند. تا حالا به دلایلی ایالات متحده بصورت رسمی از مفکورۀ ایجاد دولت مستقل فلسطین پشتیبانی میکرد ولی در عمق آنان این مسئله را نمیخواستند. حالا ترامپ روشن تر حرف میزند و اصل آن چیزی را که امریکاییان میخواهند بیان میکند.

در ادامه آقای امیر احمدی اوضاع خاور میانه را بصورت عموم هم شرح میدهد و میگوید که حالا دیگر کشور های عربی از پشتیبانی از فلسطین دست برداشته اند و تنها ایران است که هنوز هم خواهان استقلال فلسطین است.

در بارۀ پیش بینی های جمعیت شناسان، که میگویند در آینده، به دلیل فزونی میزان باروری و زاد و ولد در میان عرب ها، این احتمال وجود دارد که در داخل اسرائیل، درصد مسلمانان بیشتر از یهودیان شود، آقای امیر احمدی میگوید که در این صورت اسرائیلی ها، با وجود دموکراسی و رای گیری، شاید قوانین را طوری تصویب کنند که حکومت متعلق به اقلیت باشد. این حالت در بعضی کشور ها وجود دارد و در نتیجه چیز ناممکنی نیست.

 


منبع: فارس نیور